top of page

Veileder for sykkelparkering i borettslag og sameier

Vurderer ditt borettslag eller sameie å gå til innkjøp av sykkelparkering? Vi får mange spørsmål om dette, og har derfor laget denne siden for å hjelpe deg på vei.
Les også: Unngå sykkeltyverier i borettslaget/sameiet - disse egenskapene bør en god sykkelgarasje ha.
Trinn 1 - BEHOVSAVKLARING

  • Antall sykler man ønsker en løsning for

 

Finn ut hvor mange sykler det er behov for og type sykler i i BRL/Sameiet. Tenk også på fremtidige behov. Elsykler og lastesykler har andre krav enn tradisjonelle sykler. Det er også smart å se det opp mot andre behov som barnevogner etc. Det finnes kombinasjonsskur.

 

  • Type sykler

 

Gå gjerne en runde på type sykler. Det er ikke alltid mulig eller ønskelig å utnytte kjeller eller annen eksisterende bygningsmasse. En elsykkel veier fort 25 kg, og lastesykler har begrenset mulighet for manøvrering. Husk at løsningene skal gjøre det mulig for brukeren å låse både ramme og hjul til sykkelstativet.

                                                              

  • Mulig areal og aktuelle plasser

 

For utendørs parkering har man flere hensyn å ta ut ifra tilgjengelig areal. Vil man ha sykkelparkeringen nære enkelte innganger eller ha et som dekker et større antall innganger. Her må man også tenke på sikkerheten, og om man ønsker frittstående stativ, åpne løsninger eller låsbare skur. Selv om man kan bygge opp de fleste arealer kan det være smart å se plasseringen opp mot kostnadene av å plassere det akkurat der. Grunnarbeid er ofte kostbart.

 

 

  • Budsjett – med og uten grunnarbeid

 

Suveren Rørmøbelfabrikk AS tilbyr både frittstående sykkelparkering og sykkelparkering som festes til såle eller gulv. Frittstående løsninger har ingen merkostnad, mens alt som skal boltes fast krever montering.

 

Låsbare sykkelskurløsninger som kan monteres rett på harde flater/underlag. For å ta opp mindre ujevnheter kan man tilpasse høyden på de vertikale bena med inntil 10 cm på hele skurets bredde/lengde.

 

Løsningene våre kan tilpasses dagens behov, og har mulighet til å utvides ved behov. Det gjør at man kan bygge i flere etapper for å tilpasse kostnadene til behovet. Det må allikevel planlegges slik at muligheten for utbygging av løsningen kan gjøres.

 

Har man ikke egnet område med harde flater/underlag anbefales det å utføre grunnarbeid og støpe såle i hele skurets areal om det er et lukket skur, og iht krav om det er for åpne skur.

 

Har du spørsmål om valg av sykkelparkering? Kontakt oss her!

​Trinn 2 - VALG AV LØSNINGER

  1. Typer sykkelstativ

Fritt stående løsninger

 

Ensidige stativ. Disse kan tilpasses ønsket antall plasser. Står gjerne i tilknytning til hver oppgang. Stativet settes bare ut på ønsket plass, så legger man betonghellene i bunnrammen slik at det blir stabilt og trygt.

 

SR 5 plasser.JPG


Tosidige stativ

 

Disse kan tilpasses ønsket antall plasser. Har man plass i dybden kan man ha et stativ med tilgang fra begge sider. Stativet settes bare ut på ønsket plass, så legger man betonghellene i bunnrammen slik at det blir stabilt og trygt.

 

SR 9 plasser.JPG

Stativ med parkering i to etasjer

 

Etasjestativ med eller uten uttrekksløsning. Dette er for plassering av sykler i to høyder. Stativet brukes som oftest i garasjer, sykkelrom eller i låsbare skur. Skal det stå ute i åpent miljø må de boltes til underlaget. Stativene krever mellom 235 og 270 cm høyde på rommet, avhengig av modellen man ønsker. Se vårt sykkelstativ SR 10-2 her!

SR 10-2.JPG
Sykkelstativ uttrekkbar.JPG

Nedstøp / feste til underlag

 

  • Dette er stativ som gir muligheten til plassering av sykler på begge sider av stativet. A bøylen leveres enten for nedstøping eller med flens for montering mot betongsåle/gulv. Stativet passer de fleste sykkeltyper.

A bøyle.JPG
  • Dette stativet er tilsvarende A bøyle, men er spesielt tilpasset lastesykler slik at disse har et eget parkeringsområde. Dette er hensiktsmessig i forhold til låsing av sykkelen, men også for å ha dedikerte plasser der man på lettest måte kan manøvrere lastesykkelen til og fra stativet.

Se våre sykkelstativ her!

Lastesykkelstativ.JPG

Garasje for lastesykler

Dette er en egen frittstående løsning tilpasset lastesykler. Siden disse ofte er vanskelig å integrere i løsninger sammen med andre sykkeltyper kan man her legge opp til en enkel løsning som er veldig fleksibel. Løsningen kan rekkekobles slik at den kan fremstå som en hel enhet.

Lastesykkelgarasje.JPG
2. Type overbygg og skur

Åpne overbygg

 

Disse passer der borettslaget har egnet gårdsrom og man ønsker beskyttelse mot nedbør. Løsningene varierer fra helt åpne tak, til mer lukket modell med sidevegger og bakside kledd for å begrense vind og regn. Løsningen gir enkel tilgang til stativene. Kan leveres i materialer som enten gjenspeiler farger og materialer fra øvrige byggmasser, eller noe som bryter med dette. Tilpasses kundekrav.

Se våre sykkeltak her.

SR 400 med SR 10 2.JPG
Tak med vegger.JPG

Lukket og låsbart

 

Låsbare skur kan leveres i en rekke størrelser og materialer. Det er viktig å tenke helhetlig og inkludere både design, styrke og levetid. Siden våre skur er fleksible, kan man velge størrelse, materialer og hvor døren skal plasseres. I modulelementene kan man bruke materialer som strekkmetall, gitter, spiler, hele aluminiumsplater eller perforerte plater. Man kan også legge inn treverk eller glass/polykarbonat, men husk at treverk alltid vil ha kortere holdbarhet enn alternative materialer. Det vanligste er å tak med Lexan 10 mm plastplater som er UV bestandig, men slipper inn lys. Man kan også velge tak med takplater eller sedumtak. Dette er noe dyrere enn standard taket, men sedum gir et spennende og fint blikkfang fremfor et standard tak. Dog krever det noe vedlikehold.

 

 

SR Aktiv skur.JPG
Trinn 3 - Tilleggsarbeider

 

For sykkeltak og skur må det beregnes merkostnader tilknytting tilrettelegging, montering, kobling av låsesystemer og eventuell tilkobling av elektrisitet. De fleste borettslag har en elektriker tilknyttet seg, og har man en form for vaktmestertjeneste tilknyttet kan man høre på grunnarbeide og støping av såle. Selve monteringen er enkel, men for de mer komplekse sykkelskurene er det smart å tilknytte seg noen med løfteutstyr. Selv om de leveres delvis montert for sammenkobling er det ikke anbefalt å sette opp takkonstruksjonen uten sikker løftehjelp. Avhengig av materialvalg kan også veggmodulene være tunge.

 

Trinn 4 - Søknad 

 

Borettslaget må selve sjekke lokale retningslinjer for å sette opp stativer, overbygg eller skur. For skur kan man sette opp inntil 50 m2, og det er lagt opp til en veiviser på https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/

 

Trinn 5 - Tilskudd

 

Det er tildeling av tilskudd i forbindelse med etablering av sykkelparkering i Oslo. Se vår egen side om sykkelparkering til borettslag i Oslo her. Se også klimatilskudd.no eller gå via QR kode nedenfor.

Søknad qr.png

Ønsker du mer informasjon, eller har spørsmål om sykkelparkering i borettslag? Kontakt oss her!

bottom of page